Gezond leven, gezond werken

Mijn inzetbaarheid en vitaliteit

We werken steeds langer door, maar hoe blijven we dat met plezier doen? En wat kunnen we doen om ‘inzetbaar’ te blijven? Wij begeleiden je als je door ziekte niet (volledig) kunt werken, maar ook op je inzetbaarheid, zoals vitaliteit. Wij zijn niet zomaar een arbodienst en helpen jou ook graag om te voorkomen dat je ziek wordt.

Jij én je werkgever moeten ervoor zorgen dat jij zo gezond mogelijk kunt werken. Jouw gezondheid is heel belangrijk: als je fit bent, heb je meer energie en gaat alles gemakkelijker. Thuis, maar ook op je werk. Met de juiste levensstijl zorg je ervoor dat je niet of minder vaak ziek wordt.

HBS talent

“Als je fit bent, heb je meer energie en gaat alles gemakkelijker.”

Wat kun jij doen om jouw inzetbaarheid en vitaliteit te verbeteren?

Beweging

Lichaamsbeweging is goed voor iedereen! Ongeacht leeftijd, chronische aandoening of beperking. Beweging verbetert niet alleen je gezondheid, maar ook je slaap, kwaliteit van leven, concentratie en geheugen. Belangrijk dus! Probeer daarom elke dag 30 minuten te bewegen. Kun je bijvoorbeeld wandelen in je lunchpauze of de fiets pakken naar je werk?

Mentale gezondheid en welzijn

Zijn jouw belasting en belastbaarheid in balans? Medewerkers zijn mentaal gezond als zij hun capaciteiten benutten, spanningen in het leven aankunnen, productief zijn en bijdragen aan hun gemeenschap. Factoren als stress op het werk, discriminatie en sociale uitsluiting hebben een negatieve invloed op de mentale gezondheid.

Tip: maak een lijstje met jouw energiegevers en energienemers. Zijn deze in balans?

Herstel van werk

Een goede balans tussen werk en rust draagt bij aan een gezond, gelukkig en productief leven. Zorg daarom dat je voldoende rust neemt van je werk. Zo ben je klaar voor nieuwe uitdagingen, verhoog je jouw motivatie, presteer je beter en verbeter je jouw mentale en fysieke welzijn. Bovendien voorkomt rust dat je vermoeidheid en stress verder oplopen.

Neem voldoende afstand van je werk, in je vrije tijd én de pauzes.

Roken en alcohol

Roken en alcohol zijn belangrijke risicofactoren voor chronische aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten, longziekten en kanker. Heb jij moeite met stoppen met roken of het verminderen van overmatig alcoholgebruik? Maak het bespreekbaar en vraag hulp aan jouw werkomgeving. Je werkomgeving kan daarin namelijk een belangrijke ondersteunende rol spelen.

Voeding

Welke keuzes maak jij op het gebied van eten en drinken? Een gezond voedingspatroon draagt bij aan het voorkomen van chronische aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Bekijk onderstaande richtlijnen eens voor een gezonder dieet (Bron: WHO 2018). Welke (kleine) veranderingen kun jij maken?

Voeding en vitaliteit

Ontspanning

Iedereen weet dat ontspanning belangrijk is. Maar ontspannen we ook echt? En weten we daadwerkelijk wat ons helpt om te ontspannen? Als je dat inzichtelijk hebt, is het belangrijk dat je tijd vrijmaakt voor ontspanning.

Voor meer informatie of leuke testen, ga snel naar www.voorblijblijvers.nl.

Ga naar www.voorblijblijvers.nl

Onze Inzetbaarheid Gids helpt je verder!

Wij helpen je bij het verbeteren van jouw inzetbaarheid. Je wordt daarbij begeleid door een Werk & Gezondheidsgids en een Inzetbaarheid Gids.

Deze Gidsen staan voor je klaar. Als er iets aan de hand is en je jouw werk niet goed kunt doen of als je actie wilt ondernemen om te voorkomen dat je ziek wordt. We helpen jou met al je vragen over je inzetbaarheid en gezondheid!

Lees meer over wie jou begeleidt

Meer weten?

Neem contact op met een van onze specialisten.

Hannah de Graaf

Hannah de Graaf

Inzetbaarheid Gids & Leefstijlcoach
076-5038052

Mail Hannah
Terug naar Voor Medewerkers