Ga naar hoofdinhoud

Wat is frequent ziekteverzuim en wat kan het betekenen?

Door 28 augustus 2023Blog
Frequent ziekteverzuim

Gaan jouw alarmbellen rinkelen wanneer jouw medewerker zich alweer ziekmeldt? Ziekteverzuim heeft een grote impact op jouw organisatie. Het heeft niet alleen invloed op de kwaliteit van jouw product of dienstverlening, maar kost ook nog eens enorm veel geld. 

Wanneer spreken we eigenlijk van frequent ziekteverzuim? Wat zijn de signalen en hoe ga je hierover het gesprek aan met jouw medewerker? Wij vertellen je er graag meer over!

Wat is frequent verzuim?

We spreken van frequent ziekteverzuim als jouw medewerker drie keer of vaker ziek is uitgevallen in de voorgaande 12 maanden. Natuurlijk is iedereen wel eens moe of grieperig, maar bij frequent ziekteverzuim is er vaak meer aan de hand.

Wil jij grip houden op frequent ziekteverzuim binnen jouw organisatie en langdurig verzuim voorkomen? Dan is het belangrijk om frequent verzuim aan te pakken. Hoe je dat doet? Leer vroegtijdig signalen herkennen en ga hierover in gesprek met jouw medewerker.

Oorzaken van frequent verzuim

Het aanpakken van frequent verzuim binnen jouw organisatie begint allereerst met het achterhalen van de oorzaak. Hoe komt het dat er veel frequent verzuim binnen jouw organisatie voorkomt?

Verschillende oorzaken van frequent ziekteverzuim die in de praktijk regelmatig voorkomen, zijn:

  1. Medewerkers met een fragiele conditie;
  2. Medewerkers met onvrede over werk en/of inkomen;
  3. Medewerkers die de werkdruk als (té) hoog ervaren;
  4. Onvrede over de relatie met werkgever en/of collega’s;
  5. Problemen in de privé sfeer.

Een groot deel van onze tijd brengen we door op ons werk. De omgang met de mensen om ons heen (collega’s, klanten.e.d.) kunnen dan al snel van invloed zijn op hoe iemand zich voelt. Misschien is er zelfs wel sprake van ongewenste omgangsvormen, zoals pesterijen, discriminatie of seksuele intimidatie op de werkvloer. Deze ongewenste omgangsvormen en/of een hoge werkdruk kunnen veel stress veroorzaken. We noemen dit ook wel psychosociale arbeidsbelasting (PSA).

Als werkgever ben jij verplicht om een beleid te voeren met focus op het voorkomen of beperken van psychosociale arbeidsbelasting. Met een goed PSA beleid verklein je tevens de kans op frequent ziekteverzuim binnen jouw organisatie. Win-win!

Frequent verzuim aanpakken

Wil jij frequent verzuim binnen jouw organisatie aanpaken? Leer dan de signalen herkennen. Vaak speelt er namelijk al iets bij jouw medewerker voordat hij of zij zich ziekmeldt. Veel voorkomende signalen zijn:

  1. Jouw medewerker ziet er vermoeid en/of verwaarloosd uit;
  2. Jouw medewerker is prikkelbaar, reageert kortaf of is juist erg stil en besluiteloos;
  3. Jouw medewerker laat weten dat hij of zij fysieke of psychische klachten heeft;
  4. Het gedrag van jouw medewerker verandert: prestaties verslechteren, vaker te laat komen of problemen met klanten.

Om vervolgens grip te houden op frequent verzuim en ter preventie van langdurig verzuim, raden wij het aan om structureel gesprekken te voeren met medewerkers die frequent verzuimen. Het doel van deze verzuimgesprekken? Achterhalen wat de oorzaak van het frequent verzuim is en welke actie er nodig is om een volgende ziekmelding te voorkomen.

Maar hoe voer je zo’n frequent-verzuim-gesprek? De basis hiervoor is naar ons inzien altijd ‘het goede gesprek’ tussen medewerker en leidinggevende. Het goede gesprek:

  1. Gaat over samenwerken, realiseren en ontwikkelen;
  2. Is veilig en gelijkwaardig;
  3. Geeft ieder zijn eigen rol en verantwoordelijkheid;
  4. Is gericht op elkaar verbeteren en laten groeien. Nu en in de toekomst;
  5. Vermijdt de lastige zaken en verschillen niet, maar kaart ze respectvol aan!

Het goede gesprek

Aan de slag met frequent verzuim

Vind jij het lastig om frequent-verzuim-gesprekken te voeren met jouw medewerker? Kun je wel wat tips en/of handvatten gebruiken? Onze Inzetbaarheid Gidsen helpen jou graag vooruit; op afstand of op locatie.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?